Forberedelsen er den halve kamp.<\/em><\/p>\n\n\n\n2. Turde sp\u00f8rge<\/h3>\n\n\n\n
Det vigtigste trin.<\/p>\n\n\n\n
Du modtager ingen l\u00f8nforh\u00f8jelse, hvis du ikke sp\u00f8rger, eller sp\u00f8rger uden at give en god grund.<\/p>\n\n\n\n
Bed om l\u00f8nforh\u00f8jelse mindst \u00e9n gang om \u00e5ret og forbered dig godt.<\/p>\n\n\n\n
Sp\u00f8rg din leder hvad han\/hun synes om din indsats. V\u00e6rds\u00e6ttes du? S\u00e5 er der m\u00e5ske noget at komme efter i forhold til l\u00f8n.<\/p>\n\n\n\n
Det v\u00e6rste der kan ske er, at du f\u00e5r et \u2019nej\u2019.<\/p>\n\n\n\n
Det er din ret at bede om l\u00f8nforh\u00f8jelse.<\/em><\/p>\n\n\n\n3. Tjek markedet<\/h3>\n\n\n\n
Ved du, at du kan tjene mere et andet sted? S\u00e5 st\u00e5r du st\u00e6rkt. Hold \u00f8je med andre arbejdspladser og konkurrenter i din branche.<\/p>\n\n\n\n
Giver konkurrenten mere i l\u00f8n? Du kan bruge denne information til din fordel i en l\u00f8nforhandling.<\/p>\n\n\n\n
4. Kend dine argumenter<\/h3>\n\n\n\n
Hvorfor er det helt pr\u00e6cis, du har fortjent en l\u00f8nforh\u00f8jelse? Overvej hvordan du er vokset som medarbejder i det seneste \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n
Skriv dine styrker og svagheder ned. <\/strong><\/p>\n\n\n\nHvordan kan du hj\u00e6lpe virksomheden mere, og hvorfor du er en god medarbejder?<\/p>\n\n\n\n
Sammenlign din l\u00f8n med dine kollegers og arbejdsmarkedets l\u00f8n, samt de omr\u00e5der, du er ansvarlig for.<\/p>\n\n\n\n
Husk at n\u00e6vne, at l\u00f8nforh\u00f8jelsen er med til at \u00f8ge din motivation p\u00e5 arbejdet.<\/p>\n\n\n\n
Brug noget tid p\u00e5 at finde solide argumenter.<\/em><\/p>\n\n\n\n5. Forhandl ikke kun l\u00f8n<\/h3>\n\n\n\n
Forhandler du om andet end l\u00f8n, kan du vinde p\u00e5 flere parametre.<\/p>\n\n\n\n
Har du b\u00f8rn? Dyrker du meget motion? Eller l\u00e6ser du en avis, som \u00f8ger din v\u00e6rdi for virksomheden?<\/p>\n\n\n\n
Du kan argumentere for, hvor meget motion hj\u00e6lper dig med at holde dig skarp og performe p\u00e5 et h\u00f8jt niveau.<\/p>\n\n\n\n
Du kan f.eks. bede om:<\/p>\n\n\n\n
\n- Tilskud til fitness, avis eller internet<\/li>\n\n\n\n
- Mere flekstid<\/li>\n\n\n\n
- Flere sygedage til barnet<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n
Bed om andre frynsegoder, ikke kun mere i l\u00f8n<\/em><\/p>\n\n\n\n6. Skab plads til forhandling<\/h3>\n\n\n\n
N\u00e5r du er i gang med din l\u00f8nforhandling, s\u00e5 bed om mere i l\u00f8n, end du i virkeligheden \u00f8nsker. <\/p>\n\n\n\n
P\u00e5 den m\u00e5de kan du skabe plads til forhandling, og \u00f8ge chancen for at f\u00e5 den l\u00f8n, du \u00f8nsker.<\/p>\n\n\n\n
Hvis du f.eks. f\u00e5r 35.000 kr. i l\u00f8n, og gerne vil stige til 37.000 kr., kan du sagtens bede om 39.500 kr.<\/p>\n\n\n\n
S\u00e5 er der nemlig plads til forhandling, og i kan f.eks. \u201dm\u00f8des p\u00e5 midten\u201d.<\/p>\n\n\n\n
Bed om mere i l\u00f8n, end du i virkeligheden \u00f8nsker.<\/em><\/p>\n\n\n\n7. Lad chefen tale, n\u00e5r du har stillet dit l\u00f8nkrav<\/h3>\n\n\n\n
\u201dJeg foresl\u00e5r 39.500 kr.\u201d \u2026 Stilhed<\/u>. <\/p>\n\n\n\n
Din chef t\u00e6nker sig om, m\u00e5ske lidt for l\u00e6nge\u2026 Du bliver nerv\u00f8s for om, du var for dristig i skynder dig at sige \u201dJeg kan se, at det m\u00e5ske var lidt mere end du regnede med, og jeg ved godt at 39.500 er ret h\u00f8jt sat. S\u00e5 hvad med 37.000 i stedet?\u201d<\/p>\n\n\n\n
Du har netop solgt dig selv for billigt!<\/p>\n\n\n\n
Lad din chef t\u00e6nke sig om og komme med sin respons, f\u00f8r du taler igen. Det handler om at v\u00e6re OK med stilheden, selvom det m\u00e5ske f\u00f8les akavet.<\/p>\n\n\n\n
Ti stille, n\u00e5r du har stillet dit l\u00f8nkrav.<\/em><\/p>\n\n\n\n8. T\u00e6nk p\u00e5 det store billede<\/h3>\n\n\n\n
Handler det kun om flere penge? <\/strong>M\u00e5ske er du tr\u00e6t af at pendle hver dag, og kunne virkelig tr\u00e6nge til lidt ekstra ferie.<\/p>\n\n\n\nHvis du knokler din bagdel ud af bukserne hver m\u00e5ned, og forlanger 500 kr. mere i l\u00f8n, bliver du sandsynligvis ikke 500 kr. gladere.<\/p>\n\n\n\n
Overvej, om der er andre ting du kan bede om, der er mere v\u00e6rd end en l\u00f8nforh\u00f8jelse.<\/p>\n\n\n\n
Kan ekstra feriedage v\u00e6re mere v\u00e6rd for dig end en l\u00f8nforh\u00f8jelse?<\/em><\/p>\n\n\n\n9. Bed om v\u00e6rds\u00e6ttelse<\/h3>\n\n\n\n
F\u00e5 din chef til at sige, at han\/hun v\u00e6rds\u00e6tter dig. Sp\u00f8rg helt specifikt om, hvad din chef synes godt om ved dig, og det arbejde du udf\u00f8rer.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e5r din chef v\u00e6rds\u00e6tter dig, skaber det en positiv associering med dig som person.<\/p>\n\n\n\n
Det betyder, at din chef vil v\u00e6re mere tilb\u00f8jelig til at give dig mere i l\u00f8n. Husk, at hvis din chef ikke v\u00e6rds\u00e6tter dig, er det m\u00e5ske tid til at finde arbejde andetsteds.<\/p>\n\n\n\n
F\u00e5 din chef til at v\u00e6rds\u00e6tte dig og det arbejde du udf\u00f8rer.<\/em><\/p>\n\n\n\n10. Forbered sp\u00f8rgsm\u00e5l og svar<\/h3>\n\n\n\n
De fleste virksomheder foretr\u00e6kker ikke at give l\u00f8nforh\u00f8jelse, medmindre det resulterer i noget ekstra for virksomheden.<\/p>\n\n\n\n
\u00d8v derfor l\u00f8nforhandlingen p\u00e5 forh\u00e5nd med en anden person, og forbered b\u00e5de svar og sp\u00f8rgsm\u00e5l.<\/p>\n\n\n\n
Man siger, at l\u00f8nforhandlingen starter ved det f\u00f8rste \u2019nej\u2019, s\u00e5 forbered dig is\u00e6r p\u00e5 din respons i den situation.<\/p>\n\n\n\n
Her er nogle modsp\u00f8rgsm\u00e5l, du kan stille:<\/p>\n\n\n\n
\n- Hvordan kan det v\u00e6re?<\/li>\n\n\n\n
- Hvor t\u00e6nker du vi s\u00e5 kan m\u00f8des?<\/li>\n\n\n\n
- Hvad kan jeg g\u00f8re, for at du vil g\u00e5 med til det?<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n
11. V\u00e6lg det rette \u00f8jeblik<\/h3>\n\n\n\n
Har du lige f\u00e6rdiggjort et projekt, et kursus eller leveret over forventet niveau? Disse er alle gode \u00f8jeblikke at bede om mere i l\u00f8n.<\/p>\n\n\n\n
Du har jo lige bevist dit v\u00e6rd for virksomheden.<\/p>\n\n\n\n
Har din chef lige f\u00e5et et barn, eller mistet et n\u00e6rt familiemedlem? S\u00e5 er det nok bedre at vente.<\/p>\n\n\n\n
\u00d8jeblikket du beder om mere i l\u00f8n kan have stor betydning p\u00e5 din succes.<\/p>\n\n\n\n
V\u00e6r omhyggelig med at v\u00e6lge det rette \u00f8jeblik at bede om mere i l\u00f8n.<\/em><\/p>\n\n\n\n12. Hvad er din plan B?<\/h3>\n\n\n\n
Det kan naturligvis ske, at din chef ikke g\u00e5r med til din foresp\u00f8rgsel. I det tilf\u00e6lde, er det vigtigt ikke at blive sur eller g\u00e5 i panik.<\/p>\n\n\n\n
Hvis det skulle ske alligevel, s\u00e5 tag en dags pause og vend tilbage til problemet.<\/p>\n\n\n\n
Hvis du er midt i l\u00f8nforhandlingen, kan du overveje at forhandle andet end l\u00f8n, som vi talte om under punkt 4.<\/p>\n\n\n\n
Overvej en alternativ l\u00f8sning.<\/em><\/p>\n\n\n\n13. Lyt til dine kolleger<\/h3>\n\n\n\n
V\u00e6rd distr\u00e6t og sp\u00f8rg dine kolleger, hvem der tjener hvad. <\/p>\n\n\n\n
Hvis du finder ud af, at dine kolleger tjener flere penge for det samme stykke arbejde, kan du bruge dette i din l\u00f8nforhandling.<\/p>\n\n\n\n
Du skal selvf\u00f8lgelig ikke s\u00e6tte dine kolleger i d\u00e5rligt lys, men bare det at du ved, der er plads til forbedring, kan skabe motivation og selvsikkerhed.<\/p>\n\n\n\n
Find ud af hvad dine kolleger tjener, og brug det i din l\u00f8nforhandling.<\/em><\/p>\n\n\n\nL\u00f8nforhandling argumenter<\/h2>\n\n\n\n
En l\u00f8nforhandling kr\u00e6ver st\u00e6rke argumenter. Her kommer en handy liste med argumenter for mere i l\u00f8n, som du kan bruge som inspiration.<\/p>\n\n\n\n
Du har flere ansvarsomr\u00e5der<\/strong><\/h3>\n\n\n\nDu har flere vigtige ansvarsomr\u00e5der, end da du f\u00f8rst blev ansat, men din l\u00f8n er forblevet den samme.<\/p>\n\n\n\n
Hvis det er tilf\u00e6ldet, er det tid til at genforhandle din l\u00f8n.<\/p>\n\n\n\n
Hvis du stadigv\u00e6k er relativt ny p\u00e5 din arbejdsplads, kan du foresl\u00e5 en pr\u00f8veperiode p\u00e5 6 m\u00e5neder, og derefter planl\u00e6gge et evalueringsm\u00f8de.<\/p>\n\n\n\n
Din markedsv\u00e6rdi er h\u00f8jere end din nuv\u00e6rende l\u00f8n<\/strong><\/h3>\n\n\n\nDet er ikke nemt at bestemme din pr\u00e6cise v\u00e6rdi p\u00e5 arbejdsmarkedet.<\/p>\n\n\n\n
Men hvis der er en tydelig forskel p\u00e5 den l\u00f8n du f\u00e5r, og hvad du kan f\u00e5 et andet for det samme stykke arbejde, b\u00f8r du bruge det som et af dine argumenter.<\/p>\n\n\n\n
Sp\u00f8rg p\u00e5 forh\u00e5nd venner og kolleger, hvad de f\u00e5r i l\u00f8n, hvis de har samme stilling som dig.<\/p>\n\n\n\n
Du kan pr\u00e6sentere gode tal<\/strong><\/h3>\n\n\n\nHvis din indsats har direkte indflydelse p\u00e5 virksomhedens bundlinje, er det et nemt argument at tage med ind til l\u00f8nforhandlingen.<\/p>\n\n\n\n
Hvis du har skaffet nye kunder, eller p\u00e5 en anden m\u00e5de fremmet virksomheden \u00f8konomisk, s\u00e5 tag de konkrete tal med i dit argument.<\/p>\n\n\n\n
Du hj\u00e6lper virksomheden med at spare penge<\/strong><\/h3>\n\n\n\nHvis du ikke arbejder med salg, kan du ikke bruge de ovenn\u00e6vnte tal til noget.<\/p>\n\n\n\n
Til geng\u00e6ld kan du hj\u00e6lpe virksomheden med at spare penge, f.eks. ved at lave bedre aftaler med leverand\u00f8rer eller udvikle billigere produkter.<\/p>\n\n\n\n
Det beh\u00f8ver ikke engang v\u00e6re en 100% h\u00e5ndgribelig besparelse.<\/p>\n\n\n\n
M\u00e5ske har du indf\u00f8rt procedurer, der hj\u00e6lper medarbejderne med at arbejde mere effektivt og dermed bruge mere tid p\u00e5 de vigtigste opgaver.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e5r du sparer virksomheden for penge, er der mere tilovers til din l\u00f8nforh\u00f8jelse.<\/p>\n\n\n\n
Kunderne er meget tilfredse med dig<\/strong><\/h3>\n\n\n\nEr kunderne glade og tilfredse med den service du yder?<\/p>\n\n\n\n
Skriv ned, n\u00e5r en kunde giver dig god feedback, og tag det med til din l\u00f8nforhandling.<\/p>\n\n\n\n
For din arbejdsgiver, er det ikke kun vigtigt at finde nye kunder, men ogs\u00e5 at eksisterende kunder er tilfredse.<\/p>\n\n\n\n
Du laver dit arbejde hurtigt, stabilt og effektivt<\/strong><\/h3>\n\n\n\nEr du en stabil medarbejder, der sj\u00e6ldent er syg, altid g\u00f8r sit bedste og g\u00f8r et godt stykke arbejde? Er du mere effektiv end dine kolleger?<\/p>\n\n\n\n
Hvis du arbejder mere eller hurtigere, tjener virksomheden flere penge p\u00e5 dig. Det er en god grund til at f\u00e5 mere i l\u00f8n.<\/p>\n\n\n
L\u00f8nforhandling FAQ<\/h3>Hvor meget kan jeg bede om i l\u00f8nforh\u00f8jelse?<\/h4>I teorien kan du bede om s\u00e5 meget du vil. Det er dog en god id\u00e9 at unders\u00f8ge markedet en smule, f\u00f8r du beder om mere i l\u00f8n.<\/p><\/div>
Hvad er de st\u00f8rste fejl man kan beg\u00e5 til en l\u00f8nforhandling?<\/h4>Slet ikke at sp\u00f8rge, at m\u00f8de op uforberedt, at virke for desperat, at give op for hurtigt, kun at forhandle l\u00f8n og ingen andre frynsegoder og at bede om for lidt i l\u00f8nforh\u00f8jelse.<\/p><\/div>
Hvad er de vigtigste ting at forberede?<\/h4>Du kan stille dig selv disse sp\u00f8rgsm\u00e5l: Hvad f\u00e5r jeg i l\u00f8n nu? Hvad vil jeg gerne have? Hvad g\u00f8r jeg, hvis chefen siger nej? Hvilke andre frynsegoder jeg kan forhandle om? Hvad taler for en l\u00f8nforh\u00f8jelse? Hvad taler imod?<\/p><\/div>
Hvad skal jeg g\u00f8re, hvis min chef siger nej?<\/h4>Tag det ikke personligt og lad v\u00e6re med at give op med det samme. V\u00e6r i stedet for nysgerrig og sp\u00f8rg om hvorfor du ikke skal stige i l\u00f8n, og om i kan m\u00f8des et andet sted?<\/p><\/div>
Jeg kan ikke tage mig sammen til at sp\u00f8rge, hvad g\u00f8r jeg?<\/h4>Husk, at det v\u00e6rste svar du kan f\u00e5, er et nej. Du kan fjerne barrierer ved at forberede dig godt. \u00d8v dine argumenter, og husk at tage vare om dig selv. Ingen anden kan forhandle din l\u00f8n for dig.<\/p><\/div><\/div>","protected":false},"author":25,"featured_media":23944,"comment_status":"open","ping_status":"closed","template":"","meta":{"disable_branded_featured_image":false,"_genesis_hide_title":false,"_genesis_hide_breadcrumbs":false,"_genesis_hide_singular_image":false,"_genesis_hide_footer_widgets":false,"_genesis_custom_body_class":"","_genesis_custom_post_class":"","_genesis_layout":"","ep_exclude_from_search":false,"footnotes":""},"categories":[74],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/financer.dk\/wp-json\/wp\/v2\/how_to\/1759"}],"collection":[{"href":"https:\/\/financer.dk\/wp-json\/wp\/v2\/how_to"}],"about":[{"href":"https:\/\/financer.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/how_to"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/financer.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/25"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/financer.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1759"}],"version-history":[{"count":45,"href":"https:\/\/financer.dk\/wp-json\/wp\/v2\/how_to\/1759\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":48476,"href":"https:\/\/financer.dk\/wp-json\/wp\/v2\/how_to\/1759\/revisions\/48476"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/financer.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/23944"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/financer.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1759"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/financer.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1759"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}